Tuesday, November 8, 2011

Tudungku (bukan aku okay) tudungmu...


" yang kiri sekali, memang x sesuai dengan aku yang kepala ting tong ni...yang no.2 style yang aku suka..hehe..yang no.3, lebih ke arah jawapan tidak..yang no.4, maaf permohonan anda terpaksa aku tolak.."Berikut adalah jawapan2 aku kalau ditanya yang mana calon2 yang aku nak abduct haha sebagai isteri aku..

Pilih calon ikut gaya tudung??
- Mestilah..kalau aku gaya tudung antara kriteria yang aku tengok dalam pemilihan calon isteri...

Apa kaitan??Hadith Nabi pasal pilihan calon isteri mana ada sebut gaya tudung..lebih2 lak.
- Memang..Nabi cuma sebut agama, harta, rupa dan keturunan..tapi bagi aku elemen tudung ni ada kaitan dengan elemen agama dan keturunan..bagi aku, perempuan bertudung melambangkan tarbiyyah diri dia..Islam menyuruh kaum perempuan untuk menjaga aurat kan dan salah satu caranya adalah memakai tudung..then, kalau keturunan kita boleh agak kalau dalam satu keluarga tu telah diasuh untuk memakai tudung bagi yang perempuan bila dah mencapai tahap akil baligh, itu menandakan keluarga tu adalah keturunan yang baik2, yang pasti menjaga aurat taktala berhadapan yang bukan muhrim...:)

Ala, pakai tudung x semestinya baik..ada juga mulut puaka..ada je yang x pakai tudung tapi baik, xde cakap benda2 mengarut..
- Kalau pasal ni, aku pun x boleh nafi..tetapi kita balik kepada tarbiyyah diri si empunya..aku cukup husnuzon dengan wanita2 bertudung ni bahawa mereka memakai tudung kerana mereka nak menjaga maruah mereka..basically aurat mereka lah..bila mereka menjaga aurat mereka, secara tidak langsung ia akan memberi kesan kepada perkara lain seperti gaya pertuturan, kesopanan dalam berbahasa dan sebagainya..jadi aku rasa tudung sangat memainkan peranan dalam menentukan sahsiah seorang yang dicipta dari tulang rusuk lelaki yakni wanita...:)

Fine lah dengan jawapan2 tu tapi kenapa aku terlalu memilih kalau berdasarkan gambar di atas..aku nak yang no.2 dan mungkin 3..yang no.4 terus reject..dia pakai tudung kot..ingat diri sendiri tu baik sangat ke nak pilih2 lak...:p..
- Well, aku mudah je..macam aku cakap tadi, aku cukup husnuzon dengan sesiapa yang pakai tudung tadi..bagi aku mereka semua baik dan sahsiah mereka terjaga..tetapi aku cuma ikut authority dari Surah An-Nur: 31

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ

(Katakanlah kepada wanita yang beriman, “Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kehormatannya; janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang (biasa) tampak padanya. Wajib atas mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya.)..Frasa mâ zhahara minhâ (yang biasa tampak padanya) mengandung pengertian wajah dan kedua telapak tangan. Hal ini dapat dipahami dari beberapa hadis Rasulullah saw., di antaranya: Pertama, hadis penuturan ‘Aisyah r.a. yang menyatakan: Suatu ketika datanglah anak perempuan dari saudaraku seibu dari ayah ‘Abdullah bin Thufail dengan berhias. Ia mengunjungiku, tetapi tiba-tiba Rasulullah saw. masuk seraya membuang mukanya. Aku pun berkata kepada beliau, “Wahai Rasulullah, ia adalah anak perempuan saudaraku dan masih perawan tanggung.” Beliau kemudian bersabda, “Apabila seorang wanita telah baligh, ia tidak boleh menampakkan anggota badannya kecuali wajahnya dan ini.” Ia berkata demikian sambil menggenggam pergelangan tangannya sendiri dan dibiarkannya genggaman telapak tangan yang satu dengan genggaman terhadap telapak tangan yang lainnya). (HR Ath-Thabari).
Berdasarkan authority di atas, aku masih ragu2 dengan gaya tudung perempuan no.4 sebab itu antara gaya tudung hari ni yang lebih mementingkan gaya, bukan kerana agama..mereka sanggup pakai tudung sebab certain public figures macam Yuna, Hana Tajima...bukan kerana kewajiban Allah dalam Surah an-Nur tu..dan gaya tu sangat x menepati ciri2 Islam..contohnya, pakaian Yuna semasa AJL yang lepas..dah lah pakai macam gaya Firaun perempuan dan baju dia nampak sendat okay sehingga rupa bukit2 dia boleh nampak..adakah dengan menutup bukit2 tu dengan jaket atau sweater boleh dikatakan sudah mengikut perintah Allah ni..katakan aku jumud, tapi bagi aku bila perempuan disuruh pakai tudung sehingga menutup dadanya bermakna bahagian dada harus ditutup dengan tudung, bukan dengan baju2 lain yang boleh menampakkan bahagian dada tersebut..kalau nak pakai jaket atau seumpama dengannya, cubalah cari yang longgar sikit..janganlah kasi nampak sampai buat mata aku terbeliak..nafsu aku ni bukan boleh kawal pun..:D

Okay..cukuplah entry kali ni..Kalau ada sesiapa terasa, sila2 lah komen dan tegur..Kan menegur itu bagus..Lagipun aku ni bukan bagus sangat..Masih dalam proses pembelajaran...:)..Sekian, majulah sukan untuk negara...:D

p/s: Foster the People..aku dah ketagih dengan lagu diorang...:)








4 comments:

  1. Aku tambah sikit ciri2 tu. hehe. aku suka yang berstokin. aurat kaki nampak simple tapi tu la yg ramai wanita terlepas pandang:)
    so afif ble majlisnya? :P

    ReplyDelete
  2. suke ini!
    aku pun sedang mencuba utk menjadi lebih baik dari dulu. so, kalau ada kawan2 yang nak tegur aku pasal semua ni, go ahead. tp biar dgn cara yang betul laa.

    aku dah click 'cool'.
    hahaha :D

    ReplyDelete
  3. faris: stokin memang aku xkan lupa..nanti ada special entry pasal2 kaki kaki ni..hehe..majlisnya??belum lagi bro..doakan aku agar boleh mencari yg aku nak..:)

    Pika:hahaha..ada2 je kau..xpe..alhamdulillah..tapi personally bagi aku gaya kau dah cantik..yg jenis tegur cara x betul kat kau macam kau cite kat entry blog kau pasal tudung buat derk je..yang penting hati kau menuju ke arah perubahan..hehe..doakan aku agar boleh berubah yek..:)..n thanks for the 'cool'...:D

    ReplyDelete
  4. hehe. aku akan jd first komen psl entry kaki tu. InsyaAllah keluarga sakinah akan jadi milik kau. doakan aku jgk. nak solehah kena jdi soleh dulu. jom hijrah jom! :)

    p/s :follow la blog aku yg serba kekurangan tu.

    ReplyDelete