Saturday, February 5, 2011

B.O.D.O.H

Assalamualaikum...

Semalam hari yg cukup meletihkan bagiku..dan semalam juga hari aku menyaksikan kebodohan-kebodohan manusia yg menyebabkan aku terfikir bahawa Allah telah membezakan manusia dan haiwan melalui suatu benda yakni aqal tetapi kenapa manusia2 bodoh ni x menggunakan aqal tersebut uk menjadi orang yg lebih cerdik dibandingkan dengan seekor haiwan (kalau mu belajor kt UIA xdop guna gok kalau dop reti guna aqal). Aku kasi satu contoh orang bodoh yg aku jumpa semalam. Semoga ia mampu menjadi tauladan kepada yg membaca (ada orang baca ke blog aku ni)

    Semalam ada seorang ibu dan bapa bersama seorang anak kecil..lebih kurang 2 tahun..menaiki motorsikal. Di sini ada beberapa kebodohan yg aku rasa tahap dewa dewe dewi dewu dewo. Firstly,diorang bawa motosikal tanpa membuka lampu. Aku hampir terlanggar diorang disebabkan aku langsung x sedar yg diorang nak melintas ketika aku tengah drive kereta di suatu kawasan yg terpaksa dirahsiakan. What the heck!!Ko tu bawa motosikal..bukan kereta..dah lah kawasan tu xde lampu jalan (TNB ni bodoh gak..pasang lah at least 3 lampu jalan..macam Malaysia ni miskin sangat!!)..dah lah x pasang lampu,ko bawa anak kecil ko pulak..bodoh lah wei..kalau ko x sayang nyawa ko xpe,jangan biar anak ko yg masih lagi x faham asam garam kehidupan manusia mati katak sebab kebodohan ko...
    Diorang juga bodoh tahap cipan (x pasal2 cipan jadi mangsa) bila drive motosikal tanpa memakai topi keledar. Aku cukup bengang kalau orang bawa motosikal kat kawasan2 bandar dan kawasan sibuk tanpa memakai helmet (kalau ko drive dalam kawasan UIA je ok lagi even gerak khas akan kejar korang sebab x pakai helmet). Tolong lah ingat,statistik jelas menunjukkan yg penunggang dan pembonceng motosikal selalu terlibat dalam kemalangan..tu yg pakai helmet..yg jenis x pakai ni macam orang bodoh ni xtau lah nak cakap..kalau xnak pakai helmet,drive kat kawasan2 biasa dan x sibuk dah lah..
    Ni last kebodohan terakhir orang ni..dah lah ko drive x buka lampu, x pakai helmet dalam tengah jam macam nak berak sembelit...boleh pulak nk mencelah2 antara2 kereta2 dengan lajunya..wei bapak orang,ko bawa bini ko..ko bawa anak ko..ko x buka lampu..ko x pakai helmet dan x kasi anak bini ko pakai helmet..x payah lah mencelah2 dengan lajunya..ko ingat ko bujang lagi nak buat macam 2..mencarut2 gak aku dalam kereta semalam..aku assume ko mungkin graduate dari mana2 universiti atau kolej (kalau ko graduate dari UIA siap ko!), jadi sila lah guna ilmu human sciences (ada kaitan ke) untuk menjaga keselamatan diri ko,bini ko dan anak ko k...faham!!!!

   Baiklah,3rd entry sudah siap..sekali lagi,apa benda yg aku merepek ni..May Allah bless you guys (^^)

No comments:

Post a Comment