Tuesday, September 6, 2016

Viral and Judgmental Are Too Scary

Salam sejahtera ke atas kamu.

Tajuk acah-acah deep tapi sebenarnya biasa-biasa aja. Terfikir perkara ini bila berita Safiey Ilias kembali memondan. Aku jujur cakap walaupun umur baru 27 (coming soon), aku dah malas nak ambil peduli haru biru kehidupan.

Kalau hangpa semua perasan, Malaysian ni ada satu attitude; suka viralkan what it is not necessary. Safiey memondan semula. Uqasha buka tudung. Fara Fauzana tak jadi nikah pun depa habis cepat viralkan.

Bagi yang mengenali aku, aku ini seorang yang jumud, keras dan hardcore. Sebab itu suara kasor memanjag, buat submission kat court pun macam nak bergaduh. Cumanya since diri ini sedor diri getting older, aku lebih memikirkan asbab dan ketentuan disebalik cerita. Yes, literally for whatever Safie, Uqasha atau Fara did are actually wrong. Salahnya adalah depa cuba lawan ketetapan Tuhan; jangan nak jadi gender lain, jangan tunjuk aurat dan jangan hebahkan sesuatu gahnya sehingga berlebihan. But, could all of us think just for one second; did they want this happen?

Aku selalu berdoa untuk tidak menjadi seorang yang judgmental. Scary nokharom wei. Tambah-tambah judgmental rakyat Malaysia ni lagi power. Boleh ketemu ajal kalau kena bash, viral dan judge by Malaysian.

Wahai manusia Malaysia,
 If you can't say a good and soothing words, the best thing you could do is to remain silent. Above all, some people were not being raised in the same environment as we are. Some people may not have the same basic knowledge of understanding religion as we are.

If your mouth could only say harsh words, please remain silent, and pray for those human beings. That's the best thing we could do.

Dia bertukar menjadi pondan, Kau bertukar menjadi Tuhan

Coretan Petang, 6 September 2016

No comments:

Post a Comment